У березні-квітні 2024 року на базі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Запоріжжя) за сприяння Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОНУ відбувся Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті». Метою Конкурсу визначено створення умов для розвитку інтелектуального потенціалу талановитої молоді, стимулювання інтересу здобувачів вищої освіти до науково-дослідницької діяльності, формування наукового та професійного світогляду майбутніх фахівців.
Студентка групи КН-21-1 Гардиш Дарина Олександрівна подала роботу на тему «Інформаційна технологія оцінювання релевантності бази тестових завдань семантичній структурі навчальних матеріалів за інтелектуальним аналізом їх текстового вмісту» й здобула перемогу в І турі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті» у напрямі «Інформаційно-комунікаційні технології у закладах вищої освіти». Науковий керівник – к.т.н., доцент кафедри комп’ютерних наук Мазурець Олександр Вікторович.
В результаті виконання даної роботи було розроблено інформаційну технологію оцінювання релевантності бази тестових завдань семантичній структурі навчальних матеріалів за інтелектуальним аналізом їх текстового вмісту з використанням NLP. Для реалізації інформаційної технології було використано ряд методів штучного інтелекту у сфері обробки природньої мови, зокрема метод дисперсійного оцінювання для аналізу навчальних матеріалів та метод частотного аналізу для тестових завдань. Для дослідження ефективності створеної інформаційної технології було виконано її прикладну програмну реалізацію. Створена інформаційна система включає основні підсистеми: збір та обробка вхідних даних, семантичний аналіз навчальних матеріалів та тестових завдань, оцінка релевантності тестових завдань семантичній складовій начальних матеріалів. Застосунок десктопний та був розроблений на платформі .NET з використанням середовища програмування Visual Studio та мовою програмування C#. Проведене дослідження ефективності розробленої інформаційної технології встановило, що вона дозволяє одержувати відповідні коректні результати, різниця між висновком програми та висновком експерта складала різницю мінімум 2% та максимум 18%, у середньому 8,261%.
Розроблені метод та система має значний потенціал при використанні у навчальних закладах та інших освітніх і комерційних організаціях, де використовується тестування рівня знань з визначених навчальних матеріалів й відповідно постає проблема оцінки релевантності наявних тестових завдань навчальним матеріалам. Запропонована інформаційна технологія дозволить автоматизувати процес оцінювання та забезпечить об’єктивність результатів. З темою наукової роботи було виконано дві доповіді на конференціях (всеукраїнській і міжнародній), опубліковано відповідні дві публікації. Результати роботи впроваджені в діяльності комерційної фірми (ТОВ «Системи для бізнесу 2») при розробці промислового програмного забезпечення, що включає навчальні модулі з функцією тестування.